Blogs

Kennis
Het gebruik van een Bibob-advies
Een coffeeshop in Den Haag krijgt op 29 maart 2014 een nieuwe exploitatievergunning. De burgemeester trekt deze vergunning in op 1 december 2014 vanwege ernstig gevaar in de zin van de Wet bibob. Het Landelijk Bureau Bibob heeft in drie adviezen gesteld dat de vergunning wordt gebruikt om – kort gezegd – geld wit te... Lees verder
Het overgangsrecht en goede ruimtelijke ordening
In een nieuw bestemmingsplan krijgt Café ’t Bruggetje aan de Brongouw 148 te Almere van de gemeenteraad van Almere een zwaardere horecacategorie toegekend dan volgens het oude bestemmingsplan is toegestaan. Dit omdat volgens de raad sprake is van bestaand gebruik. Hierdoor krijgt ’t Bruggetje ook ruimere openingstijden. De omwonenden zijn het daar niet mee eens en stellen dat ook onder het oude plan ’t Bruggetje geen beroep kan doen op het overgangsrecht. Wat vindt de Afdeling hier van?
Gelijke kansen bij de verdeling van schaarse vergunningen
Staatsraad advocaat-generaal Widdershoven heeft zijn vijfde conclusie advies en voorlichting gegeven aan de Afdeling. Dit keer is Widdershoven gevraagd om te onderzoeken of er een rechtsnorm is die ertoe strekt dat het bestuur bij de verdeling van schaarse vergunningen aanvragers in de gelegenheid moet stellen om mee te dingen naar die vergunningen. Zijn conclusie is op 25 mei jl. gepubliceerd.
Parkeerregels in een bestemmingsplan
De gemeenteraad van Steenbergen heeft op 24 september 2015 het bestemmingsplan Zuidwal vastgesteld. In dat plan wordt voorzien in 18 woningen en twee groepswoningen voor begeleid wonen, bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking. Twee omwonenden vrezen parkeeroverlast als gevolg van deze nieuwe ontwikkeling en gaan in beroep bij de Afdeling. Op 9 maart 2016... Lees verder
Uitgaan van een Bibob-advies?
De Wet Bibob geeft bestuursorganen de bevoegdheid om een beschikking te weigeren of in te trekken. Die bevoegdheid bestaat als sprake is van ernstig gevaar dat de beschikking zal worden gebruikt om wit te wassen of om strafbare feiten te plegen. Voordat tot weigering wordt besloten, is vaak vooraf een advies gevraagd aan het Bureau Bibob. Een bestuursorgaan kan echter niet blind varen op dat advies. Het moet zich ervan vergewissen en moet motiveren waarom de weigering wordt gebaseerd op het advies.
De omvang van de zorgplicht is niet eenvoudig
In artikel 1.1a Wet milieubeheer (‘Wm’) is de algemene zorgplicht opgenomen. Iedereen moet voldoende zorg voor het milieu in acht nemen en moet voorkomen dat door zijn/haar handelen nadelige gevolgen voor het milieu optreden. Dit artikel biedt ook een basis om overtreding te handhaven. Zo wordt dit artikel gebruikt als grondslag om bestuursdwang toe te passen als bij brand asbest vrijkomt.
De financiële uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan
In het Besluit ruimtelijke ordening (hierna: Bro) is bepaald dat in de toelichting op het bestemmingsplan in ieder geval ‘de inzichten over de uitvoerbaarheid van het plan’ moeten zijn opgenomen. Dit volgt uit artikel 3.1.6 Bro. Het gaat daarbij over de financiële uitvoerbaarheid, waaronder planschade de vraag of voldoende financiële middelen beschikbaar zijn om het plan te realiseren, maar ook over economische uitvoerbaarheid, of het plan in de planperiode gerealiseerd kan worden.
Geen drempelwaarde stikstof!
Door de inwerkingtreding van de Programmatische Aanpak Stikstof (hierna: PAS) per 1 juli jl. moeten Natuurbeschermingswetvergunningen die na die datum sneuvelen bij de Afdeling, opnieuw worden beoordeeld. Het niet of onvoldoende beoordelen van de significante effecten die een uitbreiding heeft op betrokken Natura 2000-gebieden, waaronder het hanteren van een drempelwaarde, leidt ertoe dat sprake is van strijd met de Natuurbeschermingswet en dus dat de vergunning wordt vernietigd.
Kan artikel 13b Opiumwet alleen worden ingezet tegen de overtreder?
De burgemeester mag op grond van artikel 13b Opiumwet een last onder bestuursdwang opleggen als - kort gezegd - in een woning drugs worden gevonden. Mag dit ook als degene tot wie deze last zich richt niet zelf artikel 13b Opiumwet overtreedt?
Herbouw na een calamiteit: niet meer en niet minder
Als een gebouw als gevolg van brand volledig teniet gaat, dan mag het gebouw opnieuw worden opgericht. Dit mag alleen als de oppervlakte van het nieuwe gebouw zo goed als gelijk is aan het oude gebouw en als de aard en omvang overstemt met het oude gebouw. Een andere vraag is of het gebruik van het nieuwe gebouw mag afwijken van het afgebrande gebouw?