Blogs

Kennis
Weigering horeca- en exploitatievergunning op grond van Wet Bibob
Als er een ernstig gevaar dreigt dat een vergunning wordt misbruikt, kan het bevoegde bestuursorgaan een aanvraag voor die vergunning weigeren op grond van de Wet Bibob. De burgemeester van de gemeente Binnenmaas heeft volgens de rechtbank Rotterdam terecht geoordeeld dat de aanvrager in relatie staat tot strafbare feiten die verband houden met activiteiten waarvoor de vergunningen zijn aangevraagd. Volgens de rechtbank mocht de burgemeester de vergunning weigeren.
Mitigatie of compensatie: tijdelijk minder geschikte habitat voor de kiekendief?
Naast de recente conclusie van de Advocaat-Generaal Kokott in de PAS-zaken van 25 juli 2018, is op dezelfde datum het arrest van het Europese Hof van Justitie gewezen in de zaak Grace & Sweetman/An Bord Pleanála. Daarin is bespreekt het HvJEU wat schade beperkende maatregelen zijn en wat compenserende maatregelen zijn. Dit onderscheid is van belang omdat mitigerende maatregelen wel, en compenserende maatregelen niet mogen betrokken in een passende beoordeling. Die beoordeling is verplicht bij het toestaan van een project in een Natura-2000-gebied.
Sluiting woning zonder aanwezigheid drugs op grond van artikel 13b Opiumwet mogelijk?
Op 18 juli 2018 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: “Afdeling”) antwoord gegeven op de vraag of het mogelijk is om een woning te sluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet zonder dat drugs in de woning is aangetroffen.
Vergunning wordt na bijna zestig jaar niet verlengd: einde oefening voor kiosk?
De gemeente Epe trekt een standplaatsvergunning in voor een kiosk die sinds 1959, op gemeentegrond, wordt geëxploiteerd. De gemeente eist ook dat de grond waarop de kiosk staat, wordt ontruimd. De exploitant vindt dat hij de kiosk niet hoeft te ontruimen, onder meer omdat hij inmiddels een opstalrecht meent te hebben. Wie heeft er gelijk?
Intrekking vergunning vanwege het schenken van alcohol aan minderjarigen
Voor het exploiteren van een horeca inrichting is een aantal vergunningen nodig. Zo dient de inrichting, waar alcoholhoudende dranken worden geschonken, in ieder geval in te beschikken over een drankvergunning van de burgemeester op basis van de Drank- en Horecawet (hierna: DHW).  De vergunninghouder moet zich aan deze vergunning houden. Is dat niet het geval, dan kan - en onder omstandigheden moet - de burgemeester de vergunning intrekken. De gevolgen van het niet naleven van de vergunning zijn groot, zo blijkt uit een recente uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling).
Wat betekent het voorstel Klimaatakkoord voor de landbouw?
Op 10 juli 2018 is door de heer Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Wat betekent dit voorstel voor de agrarische sector?
De ruimtelijke inpassing van zonneparken in Nederland
In het rapport Hoofdlijnen uit het Klimaatakkoord van 10 juli 2018 is verkend wat nodig is om de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49% te verminderen in 2030 ten opzichte van 1990. In  dit rapport staat onder andere dat wordt voorzien in een hernieuwbaar elektriciteitssysteem in 2050 met richting 2030 vooraleerst Wind op Land en Zon-PV. De ambitie bedraagt circa 35 TWh productie in 2030.
De bestuurlijke boete als straf op Airbnb-verhuur?
Gemeenten kunnen huiseigenaren die hun woning via Airbnb verhuren een bestuurlijke boete opleggen. Op grond van welke regelgeving is dat? En kan dat altijd? Wat zijn feiten en omstandigheden waar de rechter rekening mee houdt? Een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam biedt houvast.
Veranderingen partneralimentatie
In maart 2017 is er een wetsvoorstel tot herziening van de partneralimentatie ingediend bij De Tweede Kamer. Met name ziet dat voorstel op de verkorting van de partneralimentatie. Nu is de wettelijke termijn nog 12 jaar. Partijen kunnen hier overigens nu ook al in overleg van afwijken. En ook nu is het al zo dat rechtbanken wel van deze termijn van 12 jaar afwijken, in het geval er reden is om een kortere termijn vast te stellen. Wat gaat er voor u veranderen?
Ontbinding zonder goede reden op grond van Algemene Inkoopvoorwaarden: kan dat zomaar?
De gemeente Heusden sluit een overeenkomst van opdracht met een architectenbureau. De gemeente besluit deze overeenkomst op enig moment – zonder duidelijke reden - te ontbinden en vervolgens een nieuwe overeenkomst te sluiten met een ander architectenbureau. De gemeente meent dat dit mag op grond van haar Algemene Inkoopvoorwaarden, maar is dat wel zo?