Blogs in Overheidsrecht

Kennis
Bestuurlijke rapportage(s) bij sluiting woning of gebouw
De sluiting van een woning of lokaal op basis van artikel 13b Opiumwet of artikel 174 Gemeentewet door de burgemeester wordt vaak onderbouwd met een bestuurlijke rapportage. Waar moet de bestuurlijke rapportage aan voldoen om tot sluiting over te kunnen gaan?
Wat is de stand van zaken van de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen?
Op 1 juli 2022 is de beoogde inwerkingtreding van de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (hierna: ‘WKB’). Voormalig minister Kasja Ollongren heeft bij brief van 16 december 2021 de Eerste en de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van de inwerkingtreding van de WKB. Kort gezegd komt de stand van zaken op het volgende neer.
Gedwongen woningsluiting ná einde huur: wie betaalt de rekening?
In mijn vorige blog schreef ik over de mogelijkheid om een huurovereenkomst te beëindigen in het geval dat een huurwoning wordt gesloten wegens de vondst van verboden middelen (artikel 13b Opiumwet). In het daarbij besproken geval werd de huurovereenkomst na de woningsluiting beëindigd en was niet in discussie dat de huurder huur moest blijven betalen tot de huur was geëindigd. Maar wat als de woning wordt gesloten ná het einde van de huurovereenkomst; wie betaalt dan de rekening?
Acties na arrest Hoge Raad over gronduitgifte indien arrest niet wordt gevolgd
Bij gronduitgifte moet naar het oordeel van de Hoge Raad ruimte worden geboden voor mededinging. Wat kan er gebeuren als het arrest niet wordt gevolgd?
Mogelijkheden na arrest Hoge Raad over gronduitgifte
Ongetwijfeld heeft u kennis genomen van het arrest van de Hoge Raad waarin is geoordeeld dat een overheidslichaam – kort gezegd – bij gronduitgifte ruimte moet bieden voor mededinging. Wat zijn na dit arrest nog de mogelijkheden? En wat kan er gebeuren als het arrest niet wordt gevolgd.
Experimenteren met omgevingsplannen
De nieuwe Omgevingswet is nog niet in werking getreden. Zonder Omgevingswet is het echter ook al mogelijk om omgevingsplannen vast te stellen die stand houden bij de Afdeling. Waar moet u rekening mee houden? De gemeente Den Haag heeft het omgevingsplan Binckhorst vastgesteld. Dit omgevingsplan wordt door de Afdeling in de uitspraak van 24 november 2021 in grote lijnen in stand gehouden. Wat kan er nu wel en niet geregeld worden in een dergelijk omgevingsplan? En hoe zit het nu met de dynamische verwijzing naar beleidsregels?
Speelt het ontbreken van toestemming voor de bouw een rol?
Bij de beoordeling van de aanvraag voor een omgevingsvergunning, speelt het privaatrecht meestal geen rol. Het toetsingskader in de Wabo, artikel 2.10, bevat publiekrechtelijke eisen waaraan de aanvraag wordt getoetst. De vraag of de eigenaar van de locatie waarop de vergunning betrekking heeft toestemming geeft voor de realisatie, speelt binnen artikel 2.10 van de Wabo in beginsel geen rol.
Begrenzing van open normen in een bestemmingsplan
In het Besluit ruimtelijke ordening en de Crisis- en Herstelwet is geregeld dat de gemeenteraad bij de vaststelling van een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte gebruik mag maken van open normen. Dit zijn normen die nader worden uitgewerkt in beleidsregels en dus niet in het bestemmingsplan zelf. Deze dynamische verwijzingen in de planregels maken het mogelijk om globaler te bestemmen en makkelijker wijzigingen in een bestemming aan te brengen. Om een wijziging door te voeren hoeft namelijk slechts het onderliggende beleid aangepast te worden en niet het gehele bestemmingsplan. De Raad van State heeft op 27 oktober 2021 geoordeeld over de begrenzing van deze open normen.
Woningsluiting wegens drugsvondst: grond voor ontruiming in kort geding?
Als er vanuit een woning verboden middelen worden verkocht, dan kan de gemeente besluiten om die woning te sluiten (artikel 13b Opiumwet). Als het om een verhuurde woning gaat die wordt gesloten, dan mag de verhuurder de huurovereenkomst buitengerechtelijk ontbinden (artikel 7:231 BW). Kan de verhuurder in dat geval ook meteen in kort geding ontruiming van de woning vorderen?
De (onder)aannemer in gebreke stellen, waar moet u op letten?
Als een opdrachtnemer zijn werkzaamheden niet goed uitvoert dan wilt u als opdrachtgever dat de gebreken zo snel mogelijk worden opgelost. Een termijn voor herstel duurt (soms) te lang. De Hoge Raad gaf in 2019 de oplossing; de getrapte ingebrekestelling. Hiermee kan de opdrachtgever de aannemer sommeren binnen een korte redelijke termijn te bevestigen dat herstel binnen de gestelde termijn zal plaatsvinden. Waar moet u bij de ‘getrapte’ ingebrekestelling op letten?