Eenzijdig ongeval: welke verzekering dekt de schade?

Schenkeveld Advocaten - auto in de prak

Het zou kunnen dat u een keer van de weg raakt door gladheid of regenachtig weer en tegen een boom botst. Of dat u verblind raakt door de laagstaande zon en in de vangrails belandt. Maar wat nu als u zelf letsel oploopt bij zo’n eenzijdig ongeval? De WAM-verzekering dekt deze schade niet.

Als u voor dit soort gevallen een aanvullende verzekering heeft afgesloten is de kans groot dat u uw schade wel kunt verhalen. In deze blog vertellen wij u meer over de verschillende soorten verzekeringen.

Eenzijdig ongeval: SVI (schadeverzekering voor inzittenden)

Een schadeverzekering voor inzittenden vergoedt, zoals de naam al weergeeft, de schade van de inzittenden van een motorvoertuig na een ongeval. Het verschil met een WAM-verzekering is dat bij een SVI niet wordt gekeken naar wie er schuldig is aan het ongeval. Als u dus een SVI verzekering heeft afgesloten en als bestuurder letsel oploopt bij een ongeval dat u zelf heeft veroorzaakt, kunt u een beroep doen op deze verzekering.

Het is aan te raden om de polisvoorwaarden van deze verzekering goed door te nemen om te bekijken welke schade wel en niet wordt vergoed. Soms zijn in de polisvoorwaarden beperkingen opgenomen, zoals een maximering van het schadebedrag voor gemiste inkomsten als gevolg van het ongeval.

Eenzijdig ongeval: OVI (ongevallenverzekering voor inzittenden)

Een ongevallenverzekering voor inzittenden is net als de SVI een niet-verplichte verzekering. Een OVI is een zogenoemde ‘sommenverzekering’. Dit betekent dat de vergoeding gebaseerd is op vooraf vastgestelde bedragen en dat de verzekering dus niet altijd de volledige schade vergoedt. Welk bedrag uiteindelijk wordt uitgekeerd hangt af van het percentage blijvende invaliditeit en of er sprake is van overlijden. Ook bij een OVI wordt niet gekeken naar wie er schuld heeft aan het ongeval. U kunt er dus een beroep op doen als u het ongeval zelf heeft veroorzaakt.

Letselschade advocaat bij een eenzijdig ongeval

Als u zelf een ongeval u heeft veroorzaakt met letsel en schade voor u tot gevolg, is het raadzaam om na te gaan welke verzekeringen u naast de verplichte WAM- verzekering heeft afgesloten.

Het is mogelijk om de hulp van een letselschade advocaat in te schakelen voor het in kaart brengen van uw letsel en het verhalen van uw schade. Maar anders dan bij andere ongevallen, worden de kosten van een letselschade advocaat bij een eenzijdig ongeval niet altijd vergoed. Wat wel en niet wordt vergoed vindt u in de polisvoorwaarden van uw verzekering.

Vragen over eenzijdig ongeval en verzekering?

Mocht er sprake zijn van een eenzijdig ongeval met letsel en daarmee schade tot gevolg, dan kunt u ook vrijblijvend contact opnemen met onze letselschade advocaten. Zij kunnen u kosteloos adviseren over de mogelijkheden onder de polisvoorwaarden van uw verzekering.