Blogs

Ongeval met elektrische fiets: wie is aansprakelijk voor letselschade?

31/08/20 Bekijk reacties Verwachte leestijd: 5 minuten

Het aantal elektrische fietsen in Nederland neemt sterk toe. Het aantal ongevallen daarmee ook. Maar wie is er eigenlijk aansprakelijk bij een verkeersongeval met een elektrische fiets? En hoe zit het bijvoorbeeld met een aansprakelijkheidsverzekering, is zo’n verzekering verplicht voor gebruikers van een elektrische fiets?

Toename aantal elektrische fietsen

Zoals gezegd, het aantal elektrische fietsen in Nederland neemt sterk toe. In 2019 werden volgens BOVAG 420.000 nieuwe elektrische fietsen verkocht[1]. In 2020 zullen dit er nog meer zijn. Tijdens de coronacrisis waren de elektrische fietsen niet aan te slepen. Het aantal maaltijdbezorgers nam sterk toe, werknemers gingen op zoek naar een alternatief voor het openbaar vervoer en veel mensen kozen voor een fietsvakantie in de buurt. Dit zorgde voor een spectaculaire stijging in de verkoop van e-bikes.

Deze stijgende cijfers laten – logischerwijs – ook een toename van het aantal verkeersongevallen met een elektrische fiets zien. Dat is te verklaren: zowel de fietsers zelf als medeweggebruikers moeten nog wennen aan de hogere snelheid van de elektrische fiets. Een inschattingsfoutje is dan snel gemaakt. Verontrustend is wel dat het letsel bij een ongeluk met een elektrische fiets vaak zwaarder is dan bij een ongeluk met een gewone fiets. Als gevolg daarvan neemt het aantal letselschadezaken ook toe.

Bescherming zwakke verkeersdeelnemers

Fietsers worden bij een aanrijding met een motorrijtuig beschermd door artikel 185 Wegenverkeerswet (WVW). Dit artikel bepaalt dat de bestuurder van het motorrijtuig (een sterke verkeersdeelnemer) na een ongeval met een fietser (een zwakke verkeersdeelnemer) minstens 50% van de schade van de fietser moet vergoeden. Dat is ook het geval als het ongeval (deels) is veroorzaakt door de fietser zelf. Op deze regel bestaat één uitzondering: als sprake is van overmacht aan de zijde van de bestuurder van het motorrijtuig hoeft de schade van de fietser niet vergoed te worden. Van overmacht is echter niet snel sprake.

Wat nu als er een ongeval met een elektrische fiets plaatsvindt? Is een elektrische fietser een sterke of een zwakke verkeersdeelnemer in de zin van artikel 185 WVW? Met andere woorden, wordt de bestuurder van de elektrische fiets beschermd door dit artikel of niet? Het antwoord op deze vraag hangt af van het type elektrische fiets.

Verschillende elektrische fietsen

Hierbij wordt een belangrijk onderscheid gemaakt in de aandrijving: moet de bestuurder wel of niet met de motor mee trappen om vooruit te komen? Ook de maximale snelheid van de fiets is relevant. In onderstaande tabel kunt u zien welke verschillende elektrische fietsen bestaan en welke regels daarvoor gelden.

Type fiets Soort aandrijving Snelheid Zwakke verkeersdeelnemer artikel 185 WvW? Sterke verkeersdeelnemer artikel 185 WVW? Verzekeringsplicht
Pedelec Motor met trap-ondersteuning Max. 25 km/uur Ja Nee Nee, geen minimum leeftijd
Speed pedelec Motor met trap-ondersteuning Max. 45 km/uur Nee ja Ja, minimaal 16 jaar, kentekenplicht, helmplicht en verplichte WA-verzekering.
E-bike Motor, trappen niet nodig *Max. 25 km/uur * Harder dan 25 km/uur Nee


Nee
Ja


Ja
Ja, minimaal 16 jaar, kentekenplicht, helmplicht en verplichte WA-verzekering.

Conclusie

Alleen de bestuurder van een pedelec, een elektrische fiets met trapondersteuning tot maximaal 25 km/uur, wordt door de wetgever gekwalificeerd als zwakke verkeersdeelnemer in de zin van artikel 185 WVW. Bestuurders van andere soorten elektrische fietsen genieten geen bescherming. Sterker nog, als zij in aanrijding komen met een voetganger of een fietser zijn zij de sterke verkeersdeelnemer en moeten zij minstens 50% van de schade van deze personen vergoeden. Deze bestuurders zijn verplicht om een WA-verzekering af te sluiten, hetgeen zonder meer is aan te raden.

Heeft u een ongeval gehad met uw elektrische fiets of bent u aangereden door een elektrische fiets? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met één van onze letselschadeadvocaten om te vragen naar de mogelijkheden. 

[1] bron: RAI/BOVAG/GfK

Plaats zelf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle blogs