Blogs

Tien tips voor een sterk merk!

08/02/17 Bekijk reacties Verwachte leestijd: 3 minuten

Tip 1: Kies een onderscheidende merknaam

  • Laat het merk niet te beschrijvend zijn.
  • Laat het merk niet misleidend zijn.

Tip 2: Controleer of de (bedrijfs-)naam of logo al is geregistreerd

  • Zoek via Google.
  • Zoek in het Handelsregister van Kamer van Koophandel.
  • Zoek in het Domeinnamenregister.
  • Laat Signfield uw onderzoek doen in een zeer uitgebreide database!

Tip 3: Registreer uw (bedrijfs-)naam of logo als merk

  • Signfield vraagt voor u een Beneluxmerk aan vanaf EUR 710[1].
  • Signfield vraagt voor u een Europeesmerk aan vanaf EUR 1.700.
  • U heeft op korte termijn een officieel registratiebewijs.

Tip 4: Zorg dat u uw logo ook daadwerkelijk rechtenvrij kunt gebruiken

  • In principe krijgt de opdrachtgever het auteursrecht voor wat hij in opdracht laat maken door bijvoorbeeld een vormgever.
  • Vaak hebben vormgevers echter auteursrecht-voorbehouden opgenomen in de Algemene Voorwaarden.
  • Maak concrete afspraken met uw vormgever over het auteursrecht.

Tip 5: Laat (uw klanten) weten dat u merk is geregistreerd

  • Gebruik daarvoor het registered-teken:
  • Vermeld op uw site een link naar het merkenregister.

Tip 6: Gebruik uw merk wanneer u kunt

  • Op uw website.
  • Op uw visitekaartjes.
  • Op Facebook.
  • Op Twitter.
  • Op LinkedIn.
  • Etc.

Tip 7: Zorg voor een goede voorbereiding

  • Schakel Signfield in om u bij te staan bij het creëren/aanvragen van een merk.
  • Denk aan een goede positionering van het bedrijf.
  • Denk aan een goede huisstijl, imago en reputatie.

Tip 8: Een goede basis is belangrijk

  • Een merk heeft ondersteuning nodig.
  • Zorg voor een goed product of een betrouwbare dienst als fundament voor uw merk.
  • Zorg voor draagvlak binnen uw bedrijf of organisatie.

Tip 9: Blijf alert!

  • Ook na registratie is het van belang de registratie up-to-date te houden.
  • Zorg ervoor dat uw logo niet wijzigt.
  • Indien uw logo wijzigt vraag Signfield advies over het gebruik / de registratie van uw merk.
  • Bewaak uw merk.
  • Treed op tegen inbreuk.

Tip 10: Werk aan een sterk merk

  • Investeer in de relatie met uw klant.
  • De klant is de beste ambassadeur.
  • Doe aan webcare.

[1] Alle bedragen zijn exclusief 5% kantoorkosten en BTW

Plaats zelf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle blogs