Intern salderen met algemene regels mag niet meer. Welke oplossingen zijn er mogelijk?
Volgens de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is het niet langer toegestaan om in de voortoets stikstofdepositie van landbouwgronden op basis van algemene regels (zoals het bestemmingsplan of het omgevingsplan) te salderen met de stikstofdepositie van een woningbouwproject. Ook in dergelijke gevallen is het verplicht om een natuurvergunning aan te vragen.
Eerst bespreek ik kort wat er in de uitspraak is bepaald en dan ga ik in op de oplossingen.
Intern salderen
Bij de beoordeling van de vraag of de natuurvergunning nog wel kan worden verleend, kan nog wel gebruik worden gemaakt van intern salderen. Wat is dan het probleem?
Eisen bij intern salderen bij een natuurvergunning
Er moet worden getoetst of de voordelen vaststaan en/of de maatregelen zullen worden geëffectueerd en dubbele inzet (voor een ander project) wordt voorkomen. Over het algemeen lukt het wel om dit aan te tonen. Het probleem is het additionaliteitsvereiste. De stikstofdepositie van de landbouwgronden moet bij een overbelast gebied eerst worden ingezet om dit te verlagen (dus beoordeeld wordt of de maatregel niet al nodig is als instandhoudings- of passende maatregel)
Wanneer mag de stikstofdepositie van landbouwgronden worden gebruikt?
Daarnaast is intern salderen met de stikstofdepositie van landbouwgronden niet meer altijd mogelijk. Bij intern salderen met een toestemming die is ontleend aan algemene regels over agrarische gebruik van gronden mogen de gevolgen van dat toegestane gebruik als landbouwgrond in de referentiesituatie mogen worden betrokken, tenzij die gronden structureel niet meer in gebruik zijn als landbouwgrond en niet zonder nieuwe natuurtoestemming opnieuw in gebruik kunnen worden genomen als landbouwgrond. Als peilmoment voor de vraag of de gronden structureel niet meer in gebruik zijn als landbouwgrond geldt de aanvraag voor de natuurvergunning of de overeenkomst tot overname van de rechten van het toegestane gebruik of een ander objectief bepaalbaar moment. Ook dit zal verschillende projecten in de weg zitten.
Wat is er nog mogelijk?
Is er dan niets meer mogelijk? Zeker wel! Dan moet er echter wel een plan zijn. Het Rijk kan hierin sturend optreden, maar laat dit in mijn beleving na en de provincie, in dit geval Noord-Holland heeft ook nog geen plan.
Additionaliteit en een plan
Waarom is dit plan belangrijk? Bij de additionaliteit vindt de afweging over welke instandhoudings- en/of passende maatregelen worden getroffen namelijk niet plaats op het niveau van het individuele project, maar is dit project-overstijgend. Dat betekent niet dat de aspecten die samenhangen met het individuele project helemaal geen rol kunnen spelen, maar het is aan het college om hierover een afweging te maken. De Afdeling wijst erop dat, als een plan, programma of pakket van maatregelen waarin gemotiveerd wordt welke instandhoudingsmaatregelen en passende maatregelen die nodig zijn om uitvoering te geven aan artikel 6, eerste en tweede lid, van de Hrl, worden getroffen, in uitvoering is, dit behulpzaam kan zijn bij de beoordeling of voldaan is aan het additionaliteitsvereiste.
Kortom hopelijk wordt er door het rijk en de provincie(s) vaart gemaakt met een plan dat voldoet.
Slot en vragen
Mocht u vragen hebben over stikstof en mogelijkheden en onmogelijkheden van projecten dan kunt u die stellen aan mij of aan één van mijn collega’s.
Tot slot voor de oplettende lezer van de uitspraak: ik houd geen kantoor in Hoorn, maar in Alkmaar en mijn voornaam is weliswaar Ilse, maar mijn voorletters zijn E.C.W.
Wilt u de hele uitspraak lezen? Deze vindt u hier.