Vliegreis geannuleerd door het coronavirus, wat nu?

Blog

Schenkeveld Advocaten - vliegtuig

Is uw vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus? Of gaat uw pakketreis (een combinatie van twee reisdiensten, zoals vlucht en hotel) niet door? Welke rechten heeft u, als reiziger, wanneer uw vlucht of pakketreis wordt geannuleerd?

Losse vliegtickets

Voor losse vliegtickets zijn uw rechten vastgelegd in de Europese Verordening 261/2004. Deze verordening is van toepassing op alle vluchten van en/of naar een land binnen de Europese Unie. De verordening bepaalt dat wanneer uw vlucht wordt geannuleerd, u kunt kiezen tussen twee opties:

  • volledige terugbetaling van het ticket. De luchtvaartmaatschappij moet de ticketprijs binnen zeven dagen na annulering aan u terugbetalen.
  • een andere vlucht naar dezelfde bestemming op een later moment dat u zelf kunt bepalen.

Als de annulering minder dan twee weken voor de geplande vertrektijd aan u is meegedeeld, dan heeft u onder voorwaarden ook nog recht op compensatie. Het gaat dan om een bedrag tussen de 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van de vlucht.

De bepalingen uit deze verordening worden gezien als minimumrechten. Aanbieders van vluchten kunnen u dus wel meer geven dan hiervoor weergegeven, maar niet minder.

Pakketreizen

Voor pakketreizen zijn uw rechten vastgelegd in Europese Richtlijn 2015/2302. Deze richtlijn is niet van toepassing op zakenreizen. Daar geldt voor de vliegreis de hiervoor besproken regeling voor losse vliegtickets.

De richtlijn bepaalt dat de organisator van een pakketreis de pakketreisovereenkomst kan beëindigen als het minimum aantal reizigers niet is behaald of als de reis niet kan plaatsvinden door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. Dit is het geval bij bijvoorbeeld de uitbraak van een ernstige ziekte op de reisbestemming. Wanneer de organisator de overeenkomst beëindigt heeft u recht op volledige terugbetaling van alle bedragen die voor de pakketreis zijn betaald. Sommige organisatoren bieden in plaats van terugbetaling een voucher of reistegoed aan. Dit hoeft u niet te accepteren.

Zelf pakketreis beëindigen

Ook kunt u als reiziger zelf de pakketreisovereenkomst beëindigen op grond van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, zoals de uitbraak van een ernstige ziekte. In dat geval heeft u ook recht op terugbetaling van bedragen die zijn betaald voor de pakketreis. In beide gevallen moet de organisator de terugbetaling binnen veertien dagen na beëindiging uitvoeren.

Het is niet mogelijk om de rechten uit deze richtlijn te beperken in een contract of algemene voorwaarden. Gebeurt dit wel, dan bent u daar als reiziger niet aan gebonden.

Andere reizen

Indien u niet voldoet aan de hiervoor toegepaste  voorwaarden, komen de kosten waarschijnlijk voor uw eigen rekening. In sommige gevallen komt de reisorganisator of luchtvaartmaatschappij u alsnog vrijwillig tegemoet. Het is daarom altijd raadzaam om contact met hen op te nemen.

Annuleringsverzekering

Annuleringen in verband met het coronavirus worden door de meeste annuleringsverzekeringen niet gedekt. Let op, deze verzekering dient u wel te hebben afgesloten. Welke verzekeringen annuleringen in verband met corona vergoeden kunt u vinden op deze website.

Update 23 maart 2020: Corona-voucher

Voor pakketreizen heeft de Stichting Garantiefonds  Reisgelden (SGR) een speciale Corona-voucher in het leven geroepen. Is uw pakketreis geannuleerd en is de organisator aangesloten bij SGR? Dan zal de organisator u deze voucher aanbieden. U hoeft de voucher wettelijk gezien niet te accepteren. Het kan echter verstandig zijn dit wel te doen. In geval van faillissement van de reisorganisator vergoedt SGR namelijk de waarde van  deze voucher.

Denkt u recht te hebben op terugbetaling, maar weigert de vlucht- of reisaanbieder dit? Of heeft u verdere vragen over dit onderwerp? De advocaten van Schenkeveld Advocaten helpen u graag verder. Neem contact op via het contactformulier of bel ons op 072-514 46 66