Schadevergoeding medische fout
Advocaat medische fout
Overal waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Zo ook in de zorg. Gelukkig kunnen medische fouten vaak worden hersteld, maar soms is er sprake van blijvend letsel. Dat levert veel vragen op. Wat is er gebeurd? Wat zijn de gevolgen? Had het voorkomen kunnen worden? Wie betaalt de schade? Het is een kwestie van lange adem om hierop een antwoord te vinden. Want was het wel een medische fout, of was er sprake van een complicatie die de behandelaar niet kon voorkomen?
Het is bijna altijd nodig om medisch advies in te winnen bij een medisch adviseur. Deze medisch adviseur zal aangeven of de arts heeft gehandeld zoals van hem of haar als redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsgenoot mocht worden verwacht. Als de medisch adviseur oordeelt hiervan (mogelijk) geen sprake is geweest, kunt u besluiten om een vordering in te stellen bij de arts of het ziekenhuis.
Kosten advocaat medische fout
Het is van belang dat u zich realiseert dat de kosten van onze bijstand niet wordt vergoed door de zorgverlener, tenzij de aansprakelijkheid komt vast te staan. Aan u wordt daarom bij aanvang van uw zaak gevraagd om een voorschot te voldoen in verband met de kosten voor onze bijstand en de kosten van de in te schakelen medisch adviseur. Als de aansprakelijkheid uiteindelijk vast komt te staan, dan verhalen wij deze kosten alsnog op de aansprakelijke partij en wordt het voorschot aan u terugbetaald. U financiert deze kosten zelf dus voor. Ons kantoor werkt bij deze zaken niet op basis van gefinancierde rechtsbijstand. Als u denkt daarvoor in aanmerking te komen, adviseren wij u om contact op te nemen met een advocaat die voor u wel een toevoeging kan aanvragen bij de Raad voor Rechtsbijstand. Tot slot is het mogelijk dat u aanspraak kunt maken op rechtsbijstand via uw rechtsbijstandsverzekeraar. Het is van belang dat u bij deze verzekeraar zo snel mogelijk melding doet van (het vermoeden van) een medische fout, zodat zij de behandeling van uw zaak kunnen oppakken.
Medische fouten voorbeelden
Voorbeelden van medische fouten zijn:
- Er wordt een fout gemaakt tijdens de operatie of medische behandeling.
- Er wordt een verkeerde diagnose gesteld.
- U krijgt verkeerde medicijnen voorgeschreven.
- Er wordt een fout gemaakt tijdens de nazorg.
Wat te doen bij medische fout?
Wanneer volgens u sprake is van een medische fout, kunt u verschillende trajecten in gang zetten. Onderstaand worden de mogelijkheden voor u op een rij gezet:
- U kunt een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Op uw klacht zal inhoudelijk gereageerd worden. In sommige gevallen wordt door de zorginstelling een bedrag aangeboden ter genoegdoening.
- Als de klachtenprocedure geen oplossing biedt, kunt u uw klacht doorsturen naar de geschilleninstantie waarbij de zorgverlener is aangesloten. Deze geschilleninstantie kan ook vorderingen tot schadevergoeding in de afhandeling meenemen (max. € 25.000,-). Let goed op welke termijnen deze geschilleninstantie hanteert, zodat u niet te laat bent met klagen.
- U kunt een tuchtklacht indienen bij het Regionaal Tuchtcollege indien u van oordeel bent dat de zorgverlener gewaarschuwd, berispt of beboet moet worden. Ook kan het tuchtcollege besluiten tot een doorhaling uit het BIG-register. In de tuchtprocedure is het niet mogelijk om een schadevergoeding af te dwingen.
- U kunt uw klacht kenbaar maken bij het Landelijk Meldpunt Zorg. Het Landelijk Meldpunt Zorg adviseert u en sluist uw klacht indien nodig door naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
- U kunt de zorgverlener aansprakelijk stellen en eventueel als een civiele procedure starten bij de rechtbank met als doel om een schadevergoeding af te dwingen. Onderstaand wordt uitgelegd welk traject aan een civiele procedure voorafgaat.
Medische fout schadevergoeding
Als blijkt dat de arts of hulpverlener niet de zorg heeft betracht die van hem of haar verwacht had mogen worden én als vaststaat dat u daardoor schade lijdt, komt uw schade voor vergoeding in aanmerking. Maar het krijgen van zo’n schadevergoeding is niet gemakkelijk, omdat u als patiënt moet aantonen dat er sprake is van een medische fout en schade als gevolg daarvan.
Over het algemeen nemen de aansprakelijkheidsverzekeraars van de arts of het ziekenhuis de afhandeling van aansprakelijkstelling over. Wij hebben veel te maken met verzekeraars Centramed, MediRisk en VvAA. Deze verzekeraars erkennen (bijna) nooit zonder meer aansprakelijkheid na een medische fout. Zij verweren zich fel en in de regel moet een medisch expertise onderzoek én een procedure worden gestart om een schadevergoeding af te dwingen.
Op basis van de Gedragscode Openheid Medische Incidenten is de aansprakelijkheidsverzekeraar van het ziekenhuis verplicht om de helft van de kosten van het medisch expertise onderzoek te vergoeden.
Hulp van een letselschade advocaat
Benieuwd naar de succeskansen van uw zaak? U kunt onze letselschade advocaten bereiken op onderstaande telefoonnummers:
- Kantoor Alkmaar 072-514 46 66
- Kantoor Hoorn 0229-21 28 15
- Kantoor Amsterdam 020-333 80 50
U kunt ook ons contactformulier invullen of een whatsappbericht sturen.
Direct contact
Stel snel je vraag
"*" geeft vereiste velden aan