Woordenboek

Phishing

Wat is phishing?

Phishing betekent ‘hengelen’ of ‘vissen’. Het is een vorm van online fraude waarbij het delen van gevoelige informatie uitgelokt wordt door middel van e-mail, telefoon, WhatsApp, sms of brief.

Hoe werkt phishing?

Bij deze vorm van online fraude doet een cybercrimineel zich voor als een vertrouwde instantie zoals een bank, een telefoonprovider of een energiemaatschappij. U krijgt een bericht waar u van schrikt bijvoorbeeld dat er iets mis is met uw bankgegevens of dat uw bankpas verouderd is. Vervolgens wordt u via een link naar een valse website gestuurd om het ‘probleem’ op te lossen. Deze valse website lijkt op de echte website zoals u die gewend bent. Logt u in op deze ‘valse website’ dan worden uw gegevens gekopieerd om vervolgens uw bankrekening leeg te halen.

Verschillende vormen van phishing

Phishing komt voor in veel verschillende vormen. Vaak worden deze onderscheiden op basis van het doelwit en de manier waarop de aanval wordt uitgevoerd.

Wat te doen bij phishing?

Bent u slachtoffer geworden van online oplichting, bewaar dan zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Doe aangifte bij de politie, blokkeer uw pinpas of creditcard en verander uw pincode(s).

Soms is het mogelijk uw geld terug te krijgen van de bank. Heeft u vragen over de mogelijke aansprakelijkheid van uw bank? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Dat kan door te bellen met 072 514 46 66. U kunt ook het contactformulier invullen, dan ontvangt u binnen 24 uur antwoord.

Lees ook:
Wie betaalt de schade van online oplichting? Deel 1
Wie betaalt de schade van online oplichting? Deel 2: spoofing